Jag behöver massa goda råd...

..... och jag vänder mig framförallt till alla er grymma och kloka mammor som VET hur det funkar och HUR man ska göra!

Jag pratar självklart om skolan igen :) 

Eftersom den nyss har börjat är det ganska lugnt än så länge men snart kommer det sätta fart och då behövs en bra planering för att få ihop livet med allt vad det innebär. Matlagning, handling, pluggning, dagis, jobb... Ja listan kan bli ganska lång ;)
Eftersom Fredrik är borta från tidig morgon till sen kväll på sin svetsning är det jag som står med det mesta här hemma + att jag har min skola så det här kommer bli en utmaning. Jag är inte orolig att jag kommer att klara det för det kommer jag men lite goda råd och lite vägledning behövs alltid.

Jag har bestämt mig för att klämma in några träningspass på morgonen, behöver energin och rensa skallen är ju aldrig fel. Det kommer bara ge en massa extra kraft att klara resten av dagen så det är bestämt. Sen har jag också bestämt mig för att göra allt skolarbete på skolan. Jag åker dit tidig morgon, även när jag inte har lektioner så att jag får lite studiero och inte kan få för mig att börja plocka här hemma, finns ju alltid något som måste göras här hemma men det hinns senare.

Det jag mest är clueless över är hur jag ska få ihop matlagningen. Har stått med två trötta barn i veckan och det var ingen hit direkt. Jag kommer storhandla på helgen och ha ett färdigt matschema så att allt finns hemma men när ska jag få tiden att laga den?? Kanske bäst att göra några färdiga rätter på helgen så att maten finns klar dom dagarna jag kommer hem sent. Hmmm...

En annan sak jag har ont i hjärtat av är mina små bustjejer som får vara långa dagar på dagis. Oftast från frukost runt 8 tiden till kl halv 4 ibland senare. Usch det känns jobbigt :/ Hur har ni gjort och hur har era barn klarat det??

Ja en massa tankar far runtomkring men i slutändan löser sig nog allt. Hoppas få ta del av eran erfarenhet som fixat/fixar det här galant men som säkert också kämpat för att få ihop allt :)

Sen undrar jag om det bara är jag som knappt kan kommenetra ett inlägg fån er andra, på många inlägg är det helt blankt nertill???



Kommentarer
Postat av: Ida

När jag pluggade så lämnade jag barnen strax före 8 och hämtade dem runt 15 (om jag han). Jag försökte klämma in några lediga dagar då det funkade med mina studier så att vi fick lite mystid. När jag skrev tentor och hade mycket så fick Jocke ta hämtningen 16.30.



Angående maten så förskte jag hålla det enkelt och snabbt eller förbereda så mycket jag orkade på helgerna.



Jag tycker det funkade bra. Fast att vara gravid och sjukt trött hela tiden gjorde att "glans" inte finns med i beskrivningen på hur jag klarade det hela.



Jag tror det är blogginlägg från mobilen som tappar komentarsfälten och jag skulle tro att det är en bugg som kom med den senaste uppdateringen av appen. Jag hoppas det ordnat till sej snart för det är ju skitirriterande!



Du kommer att klara detta med skolan galant, heja heja!

2012-01-20 @ 08:06:46
URL: http://idassida.blogg.se/
Postat av: Anonym

Å Ida, du gjorde en superjobb som gravid småbarnsmamma samtidigt som du studerade och höll i det mesta med hemmet. Det är så imponerande och inspirerande att känna dig, glans eller ingen glans så gjorde du ett jättebra jobb som fick ihop allt ;)

Tack för dina goda råd <3

2012-01-20 @ 08:27:49
URL: http://lifeoftana.blogg.se/
Postat av: Marie

Ja jag borde väl vara expert på studier i kombination med småbarn vid det här laget. :)



Jag lämnar 7.45 och hämtar oftast vid 15, ibland 16 om vi är inne i ett flow. Oftast är jag "ledig" några dagar i veckan så då hittar vi på något bus eller så får ungarna gå några timmar på dagis och jag vilar eller städar (men det får man inte göra så vi kan ju säga att jag skämtar om just det). Jag pluggar aldrig på helger och kvällar.



Problemet är om något av barnen är sjuk, då gäller det att alltid ligga två steg före. För att ha lite försprång. Så när man väl har tid att sitta får man jobba på som bara den för att sedan vara ledig när man är ledig (något som man egentligen aldrig är när man är student) (eller mamma).



När vi kommer hem lagar vi mat tillsammans. Det är skitstressigt, det blir fel, saker flyger i backen, vatten kokar över och smör blir bränt. Barnen bråkar och skriker och vi är alla helt hysteriska.



Men!



När John kliver in genom dörren just före 17 står middagen på bordet och vi sätter och alla ner och försöker få några minuters lugn och ro innan det är dags för resten av kvällen. Så det går. Det är inte lätt, men det går. Se det som en utmaning som bara du kan klara av så ska du se att du gör det.



Träna gör vi på kvällen. Oftast går vi i skift. Eller så lurar vi någon att vara med barnen och far samtidigt.



Första riktiga utmaningen för mig är just nu när Ellie inte kan vara på dagis och jag ska klämma ur mig en c-uppsats tillsammans med en klasskompis. Där har jag tur i att min klasskompis har förståelse och kan leva med att Ellie "hjälper" oss om dagarna och att jag med väldigt kort framförhållning kan ställa in allt på grund av till exempel magsjuka. Så det gäller att välja sina studiekamrater med omsorg om det ska funka.



Som sagt, det kommer gå bra för dig. Men ställ inte för höga krav från början utan arbeta dig upp till en vardag som passar dig och din familj. När bitarna börjar falla på plats kommer allt klarna och vardagen rullar på som vanligt och du funderar över vad fan du gjorde med all tid förut egentligen. :)

2012-01-20 @ 16:24:15
URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: Sofia

Tjaaa, jag undrar fortfarande lite då och då hur tusan andra människor gör då de verkar få vardagen att gå ihop så smidigt. Visst, våran går helt klart ihop (det måste den ju liksom;) men det är inte alltid den känns sådär supersmidig!;P

(Sen att skaffa ett helt gäng med ungar samt att planering varken hör till mina eller Daniels starka sidor hjälper oftast inte heller till!;)



Men mina absolut bästa tips hursomhelst är;

försök verkligen att INTE gå omkring med dåligt samvete! Barnen mår bra, och vet dom att ni älskar dom och gör det bästa ni kan så kan det bara inte bli dåligt!:)

Ha humor och fokusera på allt som är bra och allt som är roligt, skit i att göra tråkiga saker (som städa till ex) om du absolut inte känner för det för (jaja, någongång så måste de ju göras men passa på någongång då det känns pyttelite roligare och helst då man är två eler fler som kan prata och skratta samtidigt). Ta istället tiden som går att hitta och använd den till saker som är roliga. Och njuuuut!

Ha eller ställ inte allt för höga krav på dig själv, funkar saker för dig - så funkar det.



Och angående dagis, men jaa ibland får man ha barnen där en stund extra och andas (fast nä egentligen får man ju inte det så vi låtsas väl att jag inte heller tycker och säger så;).



Just nu jobbar jag själv ett ganska härligt schema med tidiga dagar två dagar i veckan då jag kan hämta upp barnen tidigt, men annars går de oftast 7.30-16.30/17.00. Ibland får jag för mig att det är lite synd om dem när man kommer och hämtar och nästan alla andra barn redan hunnit gå hem före, igen, men samtidigt så verkar de inte på något sätt må dåligt över det så jag försöker verkligen att inte göra det heller. Sen tycker jag själv när jag jobbar och stänger att de sista timmarna med lite barn är riktigt mysiga faktiskt. Tänk på det.

Och ja, både Oskar och Frida gick långa dagar på dagis när de var små och jag pluggade heltid på komvux... innan jag började högskolan och plötsligt fick hur mycket fritid som helst, och de verkar bägge två bli riktigt fina människor ändå!;)



Och tillsist, när det kommer till maten; rester, rester, rester och mat som går hyffsat snabbt och enkelt att tillaga. Extra bra när man har flera i familjen som måste äta vid olika tillfällen och sen hinna till träningar. De stora barnen har sina träningar på eftermiddagar och kvällar, D tränar alltid på mornarna innan jobbet och själv tänkte jag försöka klämma in något träningspass någongång då jag slutar extra tidigt (shhhhh!;).

Och sen kör vi festmat och massor av bus och mys hela helgen lång!;)



Ja. Typ så.



Skolan kommer att gå finfint och du ska se att allting kommer att gå jättebra(till och med när det går dåligt), bara man kommer in i det och får lite "schwung"!:)

2012-01-21 @ 14:57:54
URL: http://fiasan.blogspot.com
Postat av: Sofia

Haha, men typ världens längsta kommentar!;)

2012-01-21 @ 14:59:00
URL: http://fiasan.blogspot.com
Postat av: Marie

Åh tack vad gullig du är! Vad glad jag blir av alla fina som erbjuder sin hjälp. :)



Jag har fixat flygtaxi till Kallax då där har jag mitt på det torra haha. Jag tror detta kommer bli en rätt rolig och intressant resa även om det känns lite övermäktigt ibland. :)

2012-01-21 @ 15:36:12
URL: http://rudies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0