Kriminellt goda


Ja det var beskrivningen på bullarna jag och barnen bakade igår och med en sån beskrivning så bara måste man prova haha, och goda var dom ;)
Själv tyckte jag inte dom var lika lätta att baka som alla kommentatorer tycktes, fast då är ju inte jag någon bullmamma heller så ni andra lär ju lyckas bättre :) Fyllning fick jag över en hel del, både i bunken och det som rann ut, tur jag hade en Vilda som stod redo och tog hand om det och sockret efteråt hoppade jag över.

Vanilj&kokos bullar 
45 st

Ingredienser
50g jäst
150g smör
6 dl mjölk
½ tsk salt
1 dl socker
ca 20 dl mjöl
4 krm hjortronsalt
2 ägg

Fyllning
200g smör
4 dl florsocker
4 dl vaniljkräm
2 dl kokos

Gör så här
Smula ner jästen i en bunke.
Smält smöret.
Tillsätt mjölken och låt vätskan bli fingervarm.
Häll degvätskan över jästen, rör om tills allt är uoolöst.
Tillsätt salt, socker, mjöl och hjortronsalt, spara lite mjöl till utbaket.
Arbeta degen lätt och tillsätt äggen.
Arbeta nu degen tills den blir blank och smidig.
Låt jäsa under en bakduk i ca 45 min.

Fyllningen
Rör smör och florsocker vitt och poröst.
Tillsätt vaniljkrämen lite i taget under omrörning, samt kokosflingorna.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.
Dela den i två lika stora bitar.
Kavla ut degen på mjölat bakbord.
Bred ut fyllningen och rulla ihop, skär i bitar.
Lägg bullarna i aluminiumformar och låt jäsa i 30-40 min.
Grädda bullarna i mitten av ugnen, 6-8 min i 250 grader.
Pensla bullarna med smör och socker.



Kommentarer
Postat av: Jossan

Åå dom såg goda ut! Måste jag prova på nån dag :)

Svar: Hoppsan, 5 likadana kommentarer haha ;P Kom och provsmaka om du vill någon dag :)
Tatjana

2012-08-11 @ 22:52:24
URL: http://jossanojim.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0